عوارض زیاده روی در مصرف قهوه چیست؟

۲۸ بازديد

همه ما از خواص و محبوبیت قهوه به خوبی اطلاع داریم، اما واقعا چرا باید قهوه بنوشیم؟‌ قهوه چه خواص و فوایدی برای سلامتی ما دارد؟

قهوه یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین نوشیدنی های سراسر جهان است. تاریخچه قهوه به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم میلادی بر می گردد. کاشت و پرورش گسترده گیاه قهوه از آسیای شرقی و جنوب شرقی آسیا آغاز شد و در قرن نوزدهم میلادی در اروپا گسترش یافت.

نوشیدن روزانه قهوه چه تاثیراتی دارد؟ آیا باید هر روز قهوه بنوشیم؟

قهوه به معنای واقعی یک داروی بی نظیر است. هیچ شکی نیست که مصرف این نوشیدنی مقوی برای تمام افراد مفید است. اما مانند همه ی خوردنی های دیگر، در مصرف قهوه هم باید تعادل را رعایت کنید.

مصرف روزانه قهوه نه تنها مشکلی ندارد بلکه فواید زیادی برای بدن دارد. در ادامه به برخی از این فواید و خواص شگفت انگیز قهوه می پردازیم. بعد از مطالعه این نوشته خواهید فهمید که چرا باید قهوه بنوشیم!

به طور کل حداکثر مقدار قهوه ای که یک فرد عادی می تواند بدون مشکل و با خیال آسوده مصرف کند ۳۰۰ گرم است. ۳۰۰ گرم قهوه چیزی حدود سه فنجان قهوه است. البته بسته به نوع قهوه و شرایط جسمانی و سلامتی تان این مقدار می تواند متغیر باشد.

پرچم دار کافئین!

می توانیم به جرئت بگوییم که قهوه بهترین منبع دریافت کافئین خالص است. فواید کافئین برای بدن به قدری زیاد است که می تواند جایگزین بسیاری از دارو های شیمیایی شود. همچنین کافئین به خاصیت ضد خستگی و انرژی زای طبیعی اش معروف است. نوشیدن یک فنجان قهوه در اواسط روز انرژی مورد نیازتان تا پایان روز را تامین می کند. همچنین مصرف کافئین به تنظیم ساعت خواب و افزایش تمرکز محصلان نیز کمک شایانی می کند.

ضد سرطان و کابوس سلول های سرطانی!

چه بخواهیم و چه نخواهیم، بدن ما هر روز به دلایل طبیعی و غیرطبیعی دچار تقسیمات سلولی اشتباه می شود. همچنین زندگی شهری هر روز ما را در معرض رادیکال های خطرناک و آزاد قرار می دهد.

همان طور که احتمالا می دانید، مهم ترین وظیفه سیستم ایمنی بدن شما این است که هر روز این سلول های غیر عادی و اصطلاحا سرطانی را شناسایی کند و آن ها را از سایر سلول ها تشخیص دهد. سیستم دفاعی انسان روزانه میلیون ها سلول سرطانی را از بین می برد.

سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با شرایط سرطان زا نیاز به ترکیبی به نام آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان یک ماده محرک و ضد عفونت، ضد التهاب و ضد باکتری است. آنتی اکسیدان سیستم ایمنی را قوی می کند و به گلبول های سفید در فرآیند پاک سازی سلول های سرطانی کمک می کند.

دانه های قهوه منبعی غنی و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. یکی از برجسته ترین ویژگی ها و خواص قهوه، تقویت سیستم ایمنی بدن است! وقتی قهوه را جرعه جرعه می نوشید آنتی اکسیدان ها به سرعت جذب بدنتان شده و با کمک به دستگاه ایمنی، سطح انرژی تان را بالا می برند و از ورود عوامل بیماری زا هم جلوگیری می کنند.

 

انواع قهوه

 

تنها نکته ای که در مورد نوشیدن قهوه برای بهره گیری از آنتی اکسیدان های آن باید مد نظر داشته باشید این است که بهتر است قهوه را با خامه و شکر مصرف نکنید. یا اگر مصرف می کنید از مقادیر کم شکر و خامه یا ترجیحا از شیر (در صورتی که به لاکتوز شیر حساسیت دارید از شیر بدون لاکتوز یا شیر بادام و سویا استفاده کنید) استفاده کنید.

با نوشیدن قهوه آلزایمر معنی ندارد!

اگر بخواهیم به طور ساده شرح بدهیم، آلزایمر در اثر از بین رفتن و از کار افتادن سلول های مغز رخ می دهد. ذهن شما دیگر قادر به بازسازی سلول های حافظه خود نیست و به مرور خاطرات را از زمان حال تا گذشته های دور فراموش می کند.

اگر در جوانی نوشیدن قهوه را در برنامه منظم روزانه خود قرار دهید امکان ابتلا به آلزایمر را می توانید تا دو الی سه برابر (بسته به ژنتیک) کاهش دهید. متخصصان تغذیه هم مدام به سالمندان توصیه می کنند که حتما قهوه را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهند تا از زوال عقل پیشگیری کرده و آن را به تاخیر بیاندازند. باز هم می پرسید چرا باید قهوه بنوشیم ؟!

چرا دوپینگ ؟ قهوه بنوشید!

شاید برایتان عجیب باشد اگر بدانید طبق تحقیقی که در دهه اخیر انجام شد، محققان توانستند ثابت کنند که ورزشکارانی که به طور مداوم قهوه مصرف می کنند رکورد های بهتری ثبت می کنند. حتی اگر مرتب قهوه مصرف نکنید نوشیدن یک فنجان قهوه قبل از مسابقه عملکرد شما را بهتر خواهد کرد.

قهوه به لطف کافئین یک محرک طبیعی است. یکی از مهم ترین دلایلی که چرا باید قهوه بنوشیم همین است. قهوه انرژی بدن را زیاد می کند. سلول ها را به فعالیت وا می دارد و به دنبال همه این ها، متابولیسم بدن را تا حد زیادی افزایش می دهد. نوشیدن روزانه یک الی دو فنجان قهوه بدون شکر به شما کمک می کند تا در مدتی کوتاه سلول های قندی و چربی ذخیره شده تان را بسوزانید و به اندام ایده آل خود برسید! 

قهوه

 

 

غصه نخورید، قهوه بخورید!

قهوه تاثیر بسیار خوبی روی روحیات ما دارد. قهوه به بهبود بیماری هایی مانند افسردگی، اختلال اضطراب و حملات پنیک، حمله های عصبی و اختلالات مربوط به وسواس کمک می کند. نوشیدن قهوه به طور منظم به شما در شکست افسردگی کمک خواهد کرد.

نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که نوشیدن قهوه معمولا در دوران قاعدگی برای بانوان توصیه نمی شود. کافئین موجود در قهوه ممکن است نه تنها عوارض عادت ماهیانه را بهتر نکند، بلکه درد و گرفتگی را هم افزایش دهد.

 

به دیابت نه بگویید!

ثابت شده که قهوه به دلیل تاثیر مثبتی که روی متابولیسم بدن دارد می تواند ریسک ابتلا به دیابت خصوصا دیابت نوع دوم را تا ۹ درصد کاهش دهد. یکی از مهم ترین دلایلی که چرا باید قهوه بنوشیم همین است. همچنین مصرف قهوه به بیماران دیابتی به دلیل تاثیر آن بر روی سرعت متابولیسم گلوکز و ترشح انسولین به کرات توصیه می شود. دقت کنید که قبل از شروع مصرف قهوه بهتر است با پزشک معالجتان مشورت کنید.

 

قهوه بنوشید تا از پارکینسون در امان بمانید!

پژوهش ها نشان داده که نوشیدن منظم قهوه می تواند در درمان و پیشگیری از بیماری پارکینسون بسیار موثر واقع شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.