رژیم دانمارکی را می توانیم برای تناسب اندام پیش بگیریم؟

۲۲۰ بازديد
رژیم دانمارکی یک رژیم لاغری سریع به حساب می آید. این رژیم مانند رژیم کانادایی جزء رژیم های یویو ای هستند. لاغری سریع و در پی آن بازگشت وزن کاهش پیدا کرده اتفاق می افتد. رژیم دانمارکی و رژیم های مانند آن رژیم های سختگیرانه ای هستند که کاهش وزن زیاد را در مدت زمان کم به ارمغان می آورند در ادامه به توضیح نکاتی درباره این رژیم می پردازیم. با ما همراه باشید.

منوی غذایی رژیم دانمارکی

  • در رژیم دانمارکی کربوهیدرات و قند ها به جز شکر قهوه ای و نان سبوس دار از منوی غذایی حذف می شوند. حجم کم کربوهیدرات در منو باعث می شود تا بدن برای تولید انرژی از چربی ها و پروتئین ها استفاده کند.
  • تامین پروتئین بدن در رژیم دانمارکی از موادی مانند گوشت گاو، گوساله، گوسفندی بدون چربی، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ و به مقدار کمتر حبوبات صورت می گیرد.
  • میوه ها و سبزیجات هم در این رژیم جایگاه ویژه ای دارند و معمولا در برنامه غذایی هر روز گنجانده می شوند ولی مصرف سبزیجاتی که کربوهیدرات دارند کاهش می یابد.
  • انواع سالاد میوه و سالاد سبزیجات به مقدار کم همراه با سس هایی مانند روغن زیتون و آب لیمو در منوی روزانه وجود دارند.
  • گاهی وعده ناهار در این رژیم تنها آب است که گرسنگی شدیدی را به فرد پیروی کننده از این رژیم تحمیل می کند.
  • حجم وعده های غذایی بسیار کم است و غذا ها همیشه بدون روغن پخت می شوند و اکثرا به روش آبپز، بخارپز یا کبابی درست می شوند.
  • گروه هایی مانند مغز ها و برخی میوه ها از این رژیم حذف شده اند که می تواند زمینه ای را برای سوء تغذیه به وجود بیاورد.
  • گاهی ژامبون به جای گوشت در منو توصیه می شود. چون این فرآورده گوشتی، از غذاهای فراوری شده به حساب می آید، ارزش غذایی بالایی ندارد و می تواند باعث ضعف و سوء تغذیه شود.
  • گاهی تخم مرغ یکی از وعده های غذایی ناهار یا شام را شامل می شود که مصرف بیش از اندازه آن می تواند یبوست و مشکلات روده را تشدید کند یا به وجود بیاورد.
  • به طور کلی رژیم دانمارکی منوی محدودی دارد و وعده های غذایی با موادی مانند اسفناج، کدو، هویج، گوشت، ژامبون، قهوه، یک تکه نان، چای، آب، گوجه، سیب، کرفس، تخم مرغ، ماست و شکر قهوه ای تهیه می شوند.


عوارض 

همانطور که در بالا گفته شده رژیم دانمارکی نه تنها مزایا ندارد بلکه عوارض و مشکلات زیادی را به وجود می آورد. اولین و پیش و پا افتاده ترین مشکلات ناشی از این رژیم را می توان سوء تغذیه دانست که درمان آن زمانبر است.

رژیم دانمارکی مانند همه رژیم های سختگیرانه باعث می شود زیبایی فرد پیروی کننده به خطر بیفتد و حتی در مواردی جبران ناپذیر باشد؛ چروک و پیری پوست در اثر کمبود مواد مغذی و از دست رفتن آب زیاد، ریزش مو به دلیل کمبود مواد مغذی و مورد نیاز برای رشد مو، از کمترین عوارض این رژیم سخت هستند.

با توجه به اینکه در این رژیم مواد مغذی به بدن نمی رسد لذا برای ادامه حیات بدن مواد مغذی اندک که از طریق مواد غذایی به بدن می رسد را به ارگان های حیاتی مانند مغز و قلب می فرستد تا بدن دچار مرگ نشود پس وقایعی مانند ریزش مو و چروکیدگی پوست اتفاق می افتد. از دیگر عوارض رژِم دانمارکی می توان به اضطراب، استرس، سردرد، حالت تهوع، خستگی، گرفتگی عضلات، گرسنگی، مشکلات کلیوی، کبدی و دستگاه گوارش اشاره کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.