سبک تغذیه مدیترانه ای ها را بشناسید

۳۹ بازديد
اگر به دنبال برنامه غذایی مناسب برای قلب تان هستید رژیم مدیترانه ای انتخاب خوبی است. رژیم مدیترانه ای شامل مبانی تغذیه سالم می شود. بیشتر برنامه های غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، ماهی، غلات کامل و مقدار محدود چربی سالم هستند. در حالی که این بخش رژیم های سالم امتحان و تایید شده اند اما تغییرات دقیق و ظریف و تفاوت در مقدار غذاها می تواند روی خطر ابتلا به بیماری های قلبی تاثیرگذار باشد.مزایای رژیم مدیترانه ای تحقیقات نشان داده رژیم مدیترانه ای سنتی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. این برنامه غذایی باعث کاهش کلسترول بد یعنی LDL می شود. متا آنالیز بیش از ۱٫۵ میلیون فرد بالغ سالم، نشان داده است که دنبال کردن یک برنامه غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر مرگ و میر بر اثر مشکلات قلبی عروقی همراه است.
رژیم مدیترانه ای همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان، پارکینسون و آلزایمر همراه است. خانم هایی که از رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه روغن زیتون اکسترا ویرجین و آجیل استفاده می کنند، کمتر در خطر سرطان سینه قرار دارند.
به همین دلیل بسیاری از متخصصان به بیماران خود توصیه می کنند از رژیم مدیترانه ای استفاده کنند تا از خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن پیشگیری کنند.
نکات کلیدی در رژیم غذایی مدیترانه ای رژیم مدیترانه ای روی این موارد تاکید دارد:
خوردن غذاهای گیاهی مانند:
میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل ها.
جایگزینی کره با روغن های سالمی مانند روغن زیتون و روغن کانولا.
استفاده از گیاهان و ادویه جات برای طعم دار کردن غذاها به جای نمک.
محدود کردن مصرف گوشت قرمز به تنها چند مرتبه در ماه.
خوردن ماهی و گوشت مرغ، حداقل دوبار در هفته. خوردن وعده ها به همراه خانواده و دوستان.
مقدار زیادی ورزش و داشتن تحرک.

چاقی و نیاز به رژیم لاغری

اضافه وزن و چاقی عاملی عمده در ابتلا به بسیاری از بیماریها محسوب می‌شود.
در رژیم مدیترانه ای علاوه بر تناسب اندام، سلامتی بدن نیز برای فرد حاصل می شود.

به همین دلیل می‌توان از رژیم غذایی مدیترانه ای برای دو هدف مهم:
1. حفظ سلامتی
2. تناسب اندام تمام اعضای خانواده
الگو گرفت. اما لازم به ذکر است راهکارهای خودسرانه که برای گروهی از افراد نتیجه داده‌اند، نمی‌توانند تضمینی برای سلامتی همیشگی همه باشند. باید روندی مخصوص افراد مختلف برای کاهش وزن تنظیم شود.

با این حال بهتر است عوارض آسیب زننده‌ای که چاقی و اضافه وزن به همراه دارد را همواره در نظر داشت. عوارضی همچون:
آسیب به مفاصل به ویژه مفاصل زانو و کمر
بالا رفتن چربی خون
بالا رفتن قند خون
بالا رفتن فشار خون
افزایش خطر سکته قلبی و مغزی
و بسیاری از موارد دیگر در پی اضافه وزن و چاقی سلامت فرد را تهدید خواهد کرد. از این رو ضرورت کاهش وزن احساس خواهد شد. یکی از رژیم‌هایی که امروزه بسیار مطرح است، رژیم مدیترانه‌ای است.

در این رژیم باید و نباید سختگیرانه‌ای وجود ندارد اما در آن توصیه‌های مهمی همواره وجود دارد. آن هم اینکه باید مواد غذایی ناسالم حذف شوند و جایگزین آنها مواد غذایی سالم به اعتدال استفاده شوند. اما آیا با این رژیم می‌توان لاغری شد؟

آیا با رژیم مدیترانه ای می‌توان لاغر شد؟

رژیم مدیترانه ای راهی برای لاغر شدن و کاهش وزن را به فرد ارائه نمی‌دهد.
بلکه روش صحیح استفاده از مواد غذایی و مقدار مناسب آنها را برای تمام عمر را در اختیار می‌گذارد. می‌توان از تنوع تمام مواد غذایی بهره‌مند شد اما در خصوص چهار چوب و شروطی که این رژیم ارائه می‌دهد.

این رژیم تاکید بر مصرف مواد غذایی همچون موارد زیر دارد:
روغن‌های مفیدی مانند روغن زیتون
استفاده از انواع حبوبات
بهره‌مندی از غلات کامل
استفاده کامل و متنوع از تمام میوه‌ها و سبزیجات
در کنار مصرف مقدار متعادل از ماهی
محصولات لبنی
در طول این رژیم مصرف گوشت و فراورده‌های گوشتی نسبت به سایر مواد غذایی کمتر در نظر گرفته شده است. این موضوع یک نقطه قوت و خوب برای رژیم مدیترانه ای به شمار می‌رود.

نواقص و عوارض رژیم مدیترانه ای

با توجه به اینکه این روند تغذیه‌ای، باید و نباید سختگیرانه‌ای ندارد، برای خیلی از افراد راحت است. حتی در آن به راحتی از منابع سالم غذایی می‌توانند استفاده کنند.

اما باید در نظر داشت که بدن هر فرد نیاز متفاوتی دارد. اینکه مقدار متعادلی مصرف شود، به شرایط مختلفی مانند
قد
وزن
سن
جنسیت
میزان فعالیت بدنی
شرایط سلامت بدن
و بسیاری از موارد دیگر که متخصصین به خوبی بر آنها واقف هستند، بستگی دارد. از این رو می‌توان عدم تنظیم کالری و عدم مقدار مشخص برای مصرف مواد غذایی را یکی از نقاط ضعف این روند تغذیه‌ای دانست.

رابطه تغذیه بر سلامت شناختی و روانی دانش آموزان

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: كودكان بايد هر 4 تا 6 ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبيعی، غذا میل کنند تا فعاليت سيستم عصبی و عملكرد مغز در حد مطلوب باقی بماند.

دکتر زهرا عبداللهی، در گفت و گو با وبدا، به مناسبت بازگشایی مدارس، درخصوص توصیه های تغذیه ای دانش آموزان در مدارس، با تاکید بر اهمیت صرف صبحانه، اظهار کرد: مطالعات اخير نشان داده كه تغذيه صحيح بر قدرت يادگيری كودكان موثر است و عدم صرف صبحانه مي تواند اثرات منفی بر يادگيری آنها داشته باشد. در شرايط ناشتايی كوتاه مدت، مكانيسم هموستاتيك، گلوكز خون را در سطح ثابت نگه مي دارد كه بر عملكرد طبيعی مغز لطمه ای وارد نشود. اگر مدت زمان ناشتايي طولاني تر باشد، نگهداری قند خون در سطحی كــه مغز قادر به فعاليت طبيعي خود باشد، مختل شده و يادگيري و تمركز حواس كمتر مي شود. مطالعات مختلف نشان مي دهد که افزايش نسبی قند خون موجب بهبود عملكرد مغز و يادگيری كودكان سنين مدرسه می شود.

منبع

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.