شاخص توده چربی بدن و bmi یعنی چه؟

۲۴۸ بازديد

محاسبه BMI بدن برای چیست؟

با محاسبه شاخص توده بدنی می‌توان به وضعیت سلامت فیزیکی بدن تا حدودی دست یافت. محاسبه BMI در هر فرد به صورت اختصاصی است. این شاخص به عواملی از جمله قد، وزن، جنسیت، سن و میزان تحرک و فعالیت بدنی افراد بستگی دارد.

با کمک آن میزان حاد بودن چاقی و اضافه وزن مشخص می‌شود. در واقع با کمک قد و سن شخص BMI محاسبه شده و مقدار وزن مناسب تعیین خواهد شد. با محاسبه BMI نمی‌توان مقدار چربی اضافی بدن را وزن کرد. این شاخص تنها به پزشکان و متخصصین تغذیه کمک می‌کند تا خط مشی کاربردی جهت تناسب اندام و وزن متعادل طبق قد برای هر فرد سنجیده و مشخص شود.


عدد به دست آمده در محاسبه BMI نشانه چیست؟

  • اگر عدد کمتر از مقدار 18/5 باشد یعنی فرد دچار کمبود وزن است. در این صورت مراجعه به یک متخصص تغذیه برای جلوگیری از ضعیف شدن بدن وجود دارد.
  • در محدوده 18/5 الی 24/9 نشان می‌دهد که فرد از وزن طبیعی برای بدن خود برخوردار است. بهتر است برای حفظ و تثبیت وزن متعادل از راهکارهای مناسبی استفاده شود.
  • محدوده 25 الی 29/9 نشان دهنده وجود مقداری اضافه وزن است و خطر ابتلا به چاقی وجود دارد. در نتیجه فرد باید برای پیشگیری از بالا رفتن و اضافه وزن بیش از حد راهکارهای مناسب را پیش بگیرد.
  • با محاسبه BMI عدد به دست آمده اگر بالای 30 باشد، نشان دهنده چاقی است که هرچه این مقدار بالاتر رود، مقدار وزن اضافی در فرد بیشتر است. در این حالت حتما باید راه مناسب از جمله مراجعه به متخصص تغذیه و فعالیت بدنی منظم برای کاهش و کنترل وزن پیش گرفته شود.



شاخص حجم بدن (Body Mass Index = BMI) فرمولی است که توسط آماردان بلژیکی، آدولف کتلت (Adolphe Quetelet) توسعه یافت. BMI در واقع مرجعی برای نشان دادن میزان حجم بدن می باشد و دقیق ترین معیار جهانی چاقی است. با استفاده از این مقیاس می توانید متوجه شوید که آیا دچار کمبود وزن هستید، اضافه وزن دارید و یا اینکه طبیعی هستید!


نحوه  اندازه گیری BMI

اگر میخواهید میزان شاخص یا عدد توده بدنی خود را به صورت دستی اندازه گیری کنید فرمولی وجود دارد که می توانید برحسب آن این کار را انجام دهید. این مقیاس تقریبا دقیق می باشد و تنها به دو متغیر وزن و قد شما بستگی دارد. البته برای دقت بیشتر می‌توانیم سن و جنسیت را نیز در محاسبات لحاظ کنیم ولی با توجه به اینکه همین فرمول نیز دقت بالایی دارد، میتوانیم از دو متغیر سن و جنسیت چشم پوشی کنیم.

فرمول محاسبه

فرمول محاسبه شاخص حجم بدن ساده است و همانطور که گفته شد تنها به اعداد قد و وزن شما نیاز است.

فرمول اندازه گیری bmi

فرمول اندازه گیری bmi

عدد حجم توده بدن = (وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد بر حسب متر به توان ۲)

به عنوان مثال اگر وزن شما ۷۰ کیلوگرم و قد شما ۱۸۰ سانتی‌متر باشد، محاسبات به این شکل انجام خواهد شد:

وزن = ۷۰ کیلوگرم

قد = ۱٬۸ متر به توان ۲ = ۳٬۲۴

شاخص حجم بدن = ۲۱٬۶۰

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.