یکی از غلط ترین راهکارها برای کاهش وزن که بعضیا نتیجه گرفتن باهاش

۱۷۷ بازديد

رژیم کانادایی رژیم 13 روزه ای است که 2 روز رژیم نگهدارنده نیز برای آن در نظر گرفته شده است. از افرادی که نکات این رژیم لاغری را در برنامه غذایی خود رعایت می کنند، انتظار می رود در طول 15 روز به کاهش وزن بیش از 5 کیلو گرمی (که بسیار آسیب زننده برای سلامتی است) دست پیدا کنند. در طول این رژیم منوی غذا به پروتئین ها و برخی سبزیجات محدود می شود و مصرف غذا از دیگر گروه های مواد غذایی را محدود و گاهی قطع می کند.

 

کاهش وزن در طول این رژیم کاهش وزن تنها در اثر کاهش مقدار چربی ها نیست بلکه مقداری از عضله ها و همینطور مقدار زیادی از آب بدن هم در طی این رژیم از دست می رود. رژیم کانادایی یک رژیم کم کالری سریع است که در طول مدت آن کالری دریافتی به ¼ کاهش پیدا می کند. به دلیل کمبود مواد مغذی در طول مدت این رژیم مصرف مولتی ویتامین ها توصیه می شود.

چه غذاهایی در رژیم کانادایی نباید مصرف شود؟

مصرف انواع مواد غذایی از جمله میوه ها، قندها، دانه ها، غلات، بیشتر چربی ها، برخی سبزیجات و کربوهیدرات ها در این رژیم ممنوع است. همچنین ادویه ها، نمک و غذاهای سرخ شده نباید استفاده شوند. با این وجود تنها گروهی از مواد غذایی که می ماند پروتئین ها هستند.

بیشتر منوی این رژیم را پروتئین ها تشکیل می دهند. این ماده مغذی در موادی مانند گوشت قرمز، ماهی، مرغ و انواع گوشت پرندگان، سویا، تخم مرغ، حبوبات، قارچ، لبنیات و دانه های مغذی یافت می شود.

چه مواد غذایی می توان مصرف کرد؟

همانطور که اشاره شد، در رژیم کانادایی تنها گروه غذایی که مصرف آن محدود نیست پروتئین است. برخی از سبزیجات، میوه ها و چربی ها در این رژیم ممنوع نیستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. خوردن روزانه 2 لیتر آب در این رژیم اجباری است. زیرا هیدراته نگه داشتن بدن علاوه بر بهبود متابولیسم به پیشگیری از گرسنگی در طول رژیم نیز کمک خواهد کرد.

خوردن مولتی ویتامین ها و قرص های مکمل توصیه می شود که بدون تجویز پزشک نباید رو به مصرف خودسرانه آنها آورد. ساعت مصرف وعده های غذایی نکته مهم دیگری است که باید رعایت شود. صبحانه باید پیش از ساعت 9 خورده شود. وعده ناهار باید بین ساعت 12 تا 14 میل شود و موقع صرف شام هم بین ساعت 17 تا 18 غروب است.

در ادامه به بررسی منوی این رژیم می پردازیم، با ما همراه باشید. پیش از ارائه این مطلب باید عرض کنم که پیروی از این رژیم می تواند عوارض جبران ناپذیری مانندکمبود ویتامین و مواد مغذی و آسیب به بدن را به دنبال داشته باشد؛ لذا توصیه می شود تا تلاش کنید از راه های دیگری برای لاغری بهره ببرید. بهترین راه رژیم درمانی برای کاهش و افزایش وزن پیروی از روندی اصولی است که متخصصین تغذیه آنرا طبق شرایط فرد تنظیم می‌کنند.

چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون و دانه های روغنی مانند کنجد و تخمه آفتابگردان نیز در منوی این رژیم قرار دارند. برخی مواد غذایی نیز مانند فلفل چیلی، دارچین و زنجبیل به دلیل طبع گرمی که دارند باعث لاغری و افزایش متابولیسم بدن می شوند و استفاده آن نیز برای کسانی که از این رژیم تبعیت می کنند، توصیه می شود.

لبنیات یک گروه بزرگ از مواد غذایی است که در این رژیم جایگاه ویژه ای دارد زیرا این گروه از مواد غذایی پروتئین بالایی دارند. ماست کم چرب یا پر چرب، شیر، انواع پنیر و کشک از مواردی هستند که می توانید از آنها در تهیه غذای برای این رژیم استفاده کنید.

تخم مرغ یا به طور کلی تخم پرندگان از مواردی است که در این رژیم زیاد استفاده می شوند. این دسته از مواد غذایی از ارزش غذایی بالایی برخوردارند و هضم آسانی دارند.

یکی از مواد غذایی مفید دیگر در این رژیم کاهش وزن قارچ است که حاوی مقادیر زیادی پروتئین است و از طرفی می توان آن را در کنار دیگر مواد غذایی مصرف کرد تا از کسل کننده بودن منو این رژیم بکاهد.

حبوبات سرشار از پروتئین، املاح و مواد مورد نیاز بدن هستند که می توان از آنها در منو این رژیم استفاده کرد. تنها مشکلی که این گروه از مواد غذایی دارند این است که نافخ هستند و ممکن است برخی افراد با خوردن آنها دچار نفخ شوند و از مصرف آنها صرف نظر کنند.

این رژیم برای چه کسانی قابل پیروی است؟

رژیم کانادایی برای استفاده کوتاه مدت مناسب است و هیچ تضمینی برای ثبات وزن و حفظ کاهش وزن وجود ندارد، در برخی از وب سایت ها مدت ماندگاری این رژیم را تا یک سال می دانند که لازم است بدانید هیچگونه پایه علمی ندارد و برای هر فرد با ویژگی فیزیکی و بدنی خاص این مدت زمان متفاوت خواهد بود.

در یک رژیم کم کالری متخصص تغذیه کالری دریافتی را با توجه به سن و BMI  بین 800 تا 1200 واحد انتخاب می کند ولی مقدار کالری دریافتی روزانه در این رژیم 600 واحد است که بسیار پایین است. لذا از پیروی از این رژیم پرهیز کنید.

پیش از اقدام به پیروی از رژیم کانادایی یا حتی هر رژیم کاهش وزن معروف دیگری که قول کاهش وزن در بازه زمانی خاصی را می دهد با پزشک خود مشورت کنید تا از مناسب بودن آن برای کم کردن وزن مطلع شوید.

  1. مهمترین عارضه رژیم کانادایی را می توان افت قند خون و سرگیجه نام برد. این امر به دلیل کمبود قندها و کربوهیدرات ها در منوی غذایی است که در طولانی مدت آسیب های جدی تری را ممکن است ایجاد کند.
  2. احساس گرسنگی پیوسته از ایرادات و عوارض بزرگ این رژیم است که خلق و خو را عوض می کند و فرد همواره احساس گرسنگی دارد و ناخودآگاه از فقر کربوهیدرات عصبانی است.
  3. صبحانه ناکافی یکی دیگر از ایرادهای برجسته این رژیم است، در صورتی که صبحانه از وعده های اصلی روزانه است ولی این رژیم این وعده را به صورت ناکافی ارائه می دهد. کم خوردن صبحانه می تواند بی رمقی صبحگاهی وحتی ادامه روز را در پی داشته باشد.
  4. ضعف بدنی و بی حالی از عارضه های این رژیم است. این رژیم چون محدودیت کالری زیادی دارد، را ممکن است برای فرد به همراه داشته باشد. 
  5. مقدار زیادی از وزن را در مدت زمان کمی از دست دادن موجب کاهش بافت های عضلانی می شود که یک ایراد بزرگ برای یک رژیم است.
  6. وارد شدن شوک به بدن در اثر کاهش ناگهانی مقدار غذای مصرفی در روز هم از ایرادات این رژیم است.
  7. مصرف سبزیجات در این رژیم بسیار کم است که این امر می تواند افراد را به یبوست مبتلا کند؛ یبوست به تنهایی می تواند یکی از عواملی محسوب شود که اضافه وزن را به همراه دارد.
  8. بازگشت سریع وزن پس از رژیم به وزن قبل از رژیم نیز یکی از ایرادهای رژیم کانادایی است که به همین دلیل آنرا به رژیم های یویویی می شناسند.
  9. این رژیم منوی کسل کننده و تکراری دارد و انگیزه فرد را از بین می برد.
  10. از آنجایی که به جز گروه پروتئین ها در این رژیم دیگر گروه های غذایی ممنوعیت مصرف دارند و بیشتر غذاهای پروتئینی هم گران هستند. لذا از ایرادات این رژیم می توان به گران بودن آن هم اشاره کرد.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.